Maja
12

Koncert symfoniczny

5 maja to dzień urodzin Stanisława Moniuszki, patrona Filharmonii Koszalińskiej. Jak co roku w tym czasie filharmonia zaprasza na koncert, w repertuarze którego dominuje muzyka ojca naszej opery narodowej. 12 maja o 18.30 z orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej pod batutą jej pierwszego dyrygenta Jakuba Chrenowicza wystąpi Anna Patrys, jedna z najbardziej rozpoznawalnych sopranistek młodego pokolenia. Dysponuje rozległą skalą głosu, niezwykłą biegłością, znakomitą techniką wokalną oraz unikalną ciemną barwą.

Program koncertu przedstawia się następująco:
Zygmunt Noskowski – Uwertura „Morskie Oko”
Stanisław Moniuszko – „Gdyby rannym słonkiem” z opery „Halka”
Stanisław Moniuszko – „Ha! Dzieciątko nam umiera” z opery „Halka”
Stanisław Moniuszko – „Suknio, coś mnie tak ubrała” z opery „Hrabina”
Stanisław Moniuszko – „Zbudzić się z ułudnych snów” z opery „Hrabina”
Karol Szymanowski – Pieśń Roksany z opery „Król Roger”
Władysław Żeleński – Uwertura „W Tatrach”
Karol Szymanowski - „Harnasie” wybór: 1. Redyk, 2. Scena mimiczna zaloty, 3. Marsz zbójnicki, 5. Taniec zbójnicki. Finał 7. Taniec góralski
Urodzona w Jeleniej Górze Anna Patrys to znakomita interpretatorka muzyki współczesnej oraz śpiewaczka operowa i oratoryjno-kantatowa. Przez samego Richarda Bonynge okrzyknięta w 2014 roku absolutnym odkryciem i artystką, która swoim śpiewem wraca do najlepszych kanonów z minionych epok. Laureatka II miejsca oraz Nagrody specjalnej Gabrieli Beňačkovej na Jakub Pustina International Vocal Competition pod patronatem Prezydenta Republiki Czeskiej Miloša Zemana w Ždar nad Sazavou (maj 2015), GRAND PRIX oraz Universal Music Award Międzynarodowego Konkursu Wokalnego dla Sopranów Dramatycznych ELIZABETH CONNELL PRIZE w Sydney, Australia (2014). Nominowana do Paszportów Polityki 2014 w Kategorii MUZYKA. W 2005 roku nagrała m.in. z Deidre Cooper, Iwoną Hossą, kantorem Stevenem Leasem, Cameratą Silesią i Sinfoniettą Cracovią pod batutą Johna Axelroda ścieżkę dźwiękową do nagrodzonego EMMY AWARD filmu BBC/ZDF/TVP „Holocaust. A music memorial film from Auschwitz”. Z równym powodzeniem wykonuje zarówno dzieła barokowe, jak i romantyczny weryzm. Na estradzie śpiewa dzieła mistrzów wielkich form: Ryszarda Wagnera, Benjamina Brittena, Hectora Berlioza, Ryszarda Straussa, Gustava Mahlera, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego czy Witolda Lutosławskiego.
W sezonie artystycznym 2015-2016 debiutowała ponadto na deskach teatralnych u boku Krystyny Jandy w znakomitej produkcji Och Teatru „Maria Callas – Masterclass” w reżyserii Andrzeja Domalika, co zaowocowało późniejszą współpracą na scenie Opery Bałtyckiej, gdzie solistka wcieliła się w tytułową rolę w operze Stanisława Moniuszki „Hrabina”.
Anna Patrys studiowała na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu profesor Henryki Januszewskiej-Stańczyk, umiejętnosci wokalne doskonaliła także u profesora Jerzego Artysza, doktora Radosława Żukowskiego, profesor Evy Blahowej, profesora Eugeniusza Sąsiadka, Maestro Gabrieli Benackovej, Ireny Sylyi oraz Dame Anne Evans. W repertuarze Anny Patrys znajdują się zarówno się światowe prawykonania muzyki współczesnej (np. Metaopera „Audycja V” Andrzeja Krzanowskiego pierwotnie napisana dla Marii Szwajger, finalnie prawykonana po 38 latach w 2010 roku przez Annę Patrys w ramach festiwalu Musica Polonica Nova), jak również wielkie role operowe: Aida („Aida” – Giuseppe Verdi), Elisabetta di Valois („Don Carlos” – Giuseppe Verdi), Abigaille („Nabucco” – Giuseppe Verdi), Leonora („La forza del destino” – Giuseppe Verdi), Hrabina („Hrabina” – Stanisław Moniuszko), Dydona („Dido & Aeneas” – Henry Purcell), Senta („Der Fliegende Hollander” – Ryszard Wagner), Sylva Varescu („Księżniczka Czardasza” – Franciszek Lehar) czy Anita („West Side Story” – Leonard Bernstein), ponad 50 dzieł oratoryjnych i kantat, około 100 dzieł współczesnych, ponad 800 pieśni, ponad 300 dzieł kameralnych i najważniejsze symfonie wokalne - w tym III Symfonia Pieśni Żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego, IX Symfonia Ludwika van Beethovena, Symfonia „Lobgesang” Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego, „Te Deum” i „Pasja wg Św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego, „Te Deum” i „Angelus” Wojciecha Kilara, „Des Knaben Wunderhorn /Kindertotenlieder / Ruckert Lieder” – Gustaw Mahler, „Wesendonck Lieder” – Ryszard Wagner, a także dzięki rozległej i potężnej skali głosu słynne barokowe arie pisane dla kastratów. Solistka wykonuje najbardziej reprezentacyjne dzieła muzyki barokowej, jak również literaturę niedawno odkrytą, czego efektem są m.in. koncerty dla Europejskiej Unii Radiowej z cyklu „Odkrycia”, jak również współczesne prawykonania, wydawnictwa muzyczne oraz współpraca z takimi zespołami i muzykami solistami, jak Marek Toporowski, Władysław Kłosiewicz, Jan Tomasz Adamus, Agata Sapiecha, Accademia Bizantina in Ravenna, Peter Wagner, Capella Cracoviensis, Camerata Silesia, Capella Czestochoviensis.
Anna Patrys pojawia się na wybitnych europejskich i krajowych scenach muzycznych takich, jak m.in. Conzertgebouw w Amsterdamie, Rishon Le Zion Performing Arts Center Tel-Avivie, Palais des Beaux Arts w  Brukseli, Festspielhaus (Bregenz / Bregenzerfestspiele), Palais des Invalides w Paryżu, Filharmonia Narodowa, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Dolnośląska, Opera na Zamku w Szczecinie, Opera Śląska, Opera Wrocławska, Opera Bałtycka, Gut Immling Festiwal oraz w czasie Roku Polskiego „Nova Polska 2004” we Francji, a ponadto w Pradze, Lwowie, Londynie, Hadze, Nantes, Metz, Strassbourgu, St. Ethienne, Monachium, Dortmundzie, Kolonii, Sydney, Zurichu, Genewie i wielu innych. W roku 2020 zrealizowała razem z pianistką Różą Wysocką projekt w ramach stypendium MKiDN #kulturawsieci cykl koncertów poświęcony arcydziełom liryki wokalnej „Spotkania z liryką wokalną - Śpiewogranie 2020” prezentujące 12 najsłynniejszych cykli pieśni od wczesnego romantyzmu do XX wieku.

 

Miejsce

Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki

  • ul. Piastowska 2, 75-400 Koszalin

  • .12.05.2023

  • od 30 złotych